Ute Aurand

ute aurand

Halbmond für Margaret

2004 18min 16mm stumm
Verleih: Ute Aurand

Half Moon For Margaret
2004 18min 16mm silent
Distribtution: Ute Aurand

2 / 6

Momente aus meinem Leben. Freunde, Schnee, 2 Tulpen, Schlittschuhläufer auf dem See meiner Kindheit, Luftballons im Gegenlicht, Paulina rennt den Hügel rauf und runter, Ulrikes 50zigster Geburtstag an der Ostsee, mein Schreibtisch im November 2003. Ich sammle die in der Kamera geschnittenen Bilder und bringe sie manchmal Jahre später in eine neue zeitliche Reihenfolge. „Halbmond für Margaret“ ist ein Meander, sagt eine Freundin, ohne Anfang und Ende.

 „Eine Liebe für die Welt findet sich in Ute Aurand’s persönlichen 16mm Farbfilmen. Halbmond für Margaret hat eine starke tagebuchartige Sensibilität. (..) Ihre ausdrucksvolle Kameratechnik und Art zu schneiden – einige Szenen sind in der Kamera geschnitten – verleiht dem Film eine freudige Spontaneität. (...) Lyrisch und skizzenhaft spiegeln Ute Aurands reichhaltige Eindrücke die Vitalität des Lebens, dem sie begegnet ist, wieder. Ihre stakkatohaften Bilder blitzen wie Energieausbrüche auf, sie fügen der Handkamera eine rhythmische Dimension hinzu. (..)“ Susan Oxtoby, Wavelengths, TIFF 2005

Premiere: "3 Filemacherinnen, 3 Freundinnen"  Filmkunsthaus Babylon 2004

International Premiere: "Wavelengths", Toronto International Film Festival 2005


Glimpses of my life. Friends, snow, two tulips, skaters on the frozen lake of my childhood, balloons in the morning sun, my godchild Paulina running up and down the hill, Ulrike’s 50th birthday on the Baltic Sea, my desk in November 2003. I collect these moments, mostly edited in the camera while filming and later joined together in a new order. Each retains the immediacy of a first impression, one next to the other. „Halbmond is a meander“, a friend said, “without a beginning and an end.“

 "Half-Moon for Margaret and India each have a strong diaristic sensibility not unlike the autobiographic films of Jonas Mekas. An intentionally silent film, Half-Moon for Margaret includes striking imagery...friends observing a lunar eclipse, family gatherings and celebrations, delicate images of flowers and vast landscapes. Aurand’s expressive camera technique and editing stye – which preserves some sequences that were edited in the camera – lends to jouyous spontaneity of the work. ..Her staccatolenght shots flash like bursts of energy, adding a rhythmic dimension to the handheld cinematography...“
Susan Oxtoby, programmer of Wavelengths, Toronto International Film Festival 2005

"(...) The moon of the title is a constant and serene presence, waxing and waning as it watches over the world. But just as important is the hand, Aurand's hand, and not just the one holding the camera. The other hand appears in the frame at times, emerging from behind the camera to remind us that the gaze is not just a passive observer but an active participant in the world, able to grasp and work what it sees. Aurand's obvious delight in and orchestration of color, shape, and motion translates into an infectious sense of joyous attachment to being in the world" David Pendleton, Flaherty Film Semniar catalogue "Play", 2016