Ute Aurand

ute aurand

Schweigend ins Gespr├Ąch vertieft

1980 8Min 16mm Farbe+s/w Lichtton
Verleih: Stiftung Deutsche Kinemathek
Cine Pro Experimentalfilmpreis, Kurzfilmtage Oberhausen 1981

Deeply Absorbed in Silent Conversation
1980 8Min 16mm Color+B&W Optical Sound
Distribution: Stiftung Deutsche Kinemathek

1 / 7

Schweigend ins Gespräch vertieft war mein erster 16mm Film und er hat etwas von dem, was erste Filme oft haben - entstanden durch einen besonderen, manchmal unfreiwilligen Mut, häufig ohne Wissen über filmische Gesetze, einzig aus der Notwendigkeit, diesen Film machen zu wollen.

„[...] Ute Aurand bekam für SCHWEIGEND INS GESPRÄCH VERTIEFT den Preis des E-Film-Verleihs CINE PRO für den interessantesten Experimentalfilm eines Nachwuchsregisseurs als gelungenes Beispiel dafür, daß wieder experimentelle Filme mit Witz, Phantasie und Vertrauen zu den Bildern gemacht werden. [...} Es scheint urplötzlich eine ganze Gruppe von Frauen um die dffb und die Hochschule für Kunst in Berlin zu geben, die experimentelle Filme macht, die einen deutlichen Bruch mit dem bundesdeutschen E-Film der letzten zehn Jahre darstellen. Es ist eine Filmform, die das Bild weniger be- und verarbeitet, als komponiert, die sich mehr auf den Aufbau eines Bildes einschließlich darin zu findender Metaphorik verlässt als auf intellektuelle Aufbau- und Montage-Prinzipien. Auch wenn die anwesenden Filmemach-erinnen es verständlicherweise von sich wiesen, gleich in eine Schublade gepackt zu werden, lässt sich doch mit Recht behaupten, dass diese Filme eher in der Tradition Maya Derens stehen als irgendeines anderen Filmemachers. (Auch wenn diese Anlehnung wohl mehr intuitiv als bewußt sein dürfte). [...]         Ingo Petzke, in: Medium Nr.7, 1981


"Aurand’s first film, Schweigend ins Gespräch vertieft (Deeply Absorbed in Silent Conversation, 1980), establishes the intimacy of her style even as it creates a quiet interiority that disappears from her more celebratory later work. From its opening title, a reverse title card that flips to the correct reading, the film is about mirrors and reflections. The central character walks out of her front door and looks down at her reflection in a puddle on the street. Her subjectivity is constantly revealed in her surroundings. Her cast shadow and reflection appear along the cobblestones, on the hood of a car, in mirrors, in mylar that is ripped apart and a puddle that drains before our eyes. In this remarkably direct film, she permutates a series of possible reflective moments, attempting to see herself more clearly as she reveals herself to us.
The remarkable central scene, shot in a swimming pool, locates the double physically in the body of another. A nude swimmer, who initially swims just below the surface of the water—finding her reflection above rather than below—is joined by another swimmer who replaces that reflection with her own body. The aching distance of the mirror is replaced by the physical caress of proximity, beautifully aided by a tactile underwater choreography. Surface of water becomes surface of skin.
After than brief moment of reverie, we return to the single subject, again alone in silent thought. The image is revealed to be a reflection in a train window, darkened by a tunnel, which gives way to the rushing scenery outside. In the film’s final action, the woman stands up and opens the window, looking beyond her reflection at the city passing by. This act announces a recognition of the world beyond the self. In effect, it is a launching point for the artist herself. The young woman absorbing the view passing speedily by the window foreshadows the restless eye of engagement that will so actively mark Aurand’s evolving visual style. (…)"
Chris Kennedy, 2009, In Present Tense: Films of Ute Aurand